W tym drugim rodzaju kina montaż nie odgrywa widocznej roli, toteż Bazin wymienia tych mistrzów kina niemego, którzy w swej poetyce poświęcali mu niezbyt dużo miejsca.Właśnie ta druga tendencja zdaniem Andre Bazina przeważała w kinie dźwiękowym i w drugiej połowie XX wieku wyznacza kierunki rozwoju tej sztuki.Rozważmy więc najpierw samo pojęcie montażu. Zjawisko montażu w znaczeniu, które nadano temu terminowi w radzieckiej literaturze teoretycznej (oprócz wymienionych wyżej prac nie od rzeczy będzie wspomnieć tutaj o artykułach: Borysa Eichenbauma Problemy stylistyki filmowej oraz Jurija Tynianowa Prawa kina, zawartych w zbiorze Poetika kino z 1927 roku), stanowi jedynie szczegółowy przypadek jednej z najbardziej uniwersalnych prawidłowości tworzenia znaczeń artystycznych — współodniesienia (przeciwstawienia i integracji) różnorodnych elementów.
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Leave a Reply