SPRZECZNE OBRAZY

Widzimy bryczkę — ty­powy niemilitarny powóz, i umieszczony na niej karabin maszynowy. Przedmiot odbierany jako znak wojny oraz przedmiot będący dla pewnych pokoleń (jeżdżących powozami i o- glądających je na spokojnych ulicach Peters­burga i Moskwy) znakiem zupełnie innych wy­obrażeń — połączone zostały we wspólnym wewnętrznie sprzecznym wizualnym obrazie; staje się on znakiem filmowym wojny szczegól­nej, wojny z pogmatwanym frontem i zaple­czem, z półpiśmiennymi oficerami, którzy do­wodzą dywizjami i gromią generałów. Właśnie montaż dwu sprzecznych obrazów wizualnych, których zespolenie tworzy znak ikoniczny trze­ciego pojęcia (które wcale się nie rozpada na owe pojęcia składowe), automatycznie czyni ten obraz nosicielem informacja filmowej. Znaczenie filmowe — to znacze­nie wyrażane środkami języka filmowego i poza tym językiem niemożliwe. Znaczenie filmowe powstaje w wyniku swoistego, właściwego tylko kinu zespolenia elementów semiotycznych.