Widzimy bryczkę — typowy niemilitarny powóz, i umieszczony na niej karabin maszynowy. Przedmiot odbierany jako znak wojny oraz przedmiot będący dla pewnych pokoleń (jeżdżących powozami i o- glądających je na spokojnych ulicach Petersburga i Moskwy) znakiem zupełnie innych wyobrażeń — połączone zostały we wspólnym wewnętrznie sprzecznym wizualnym obrazie; staje się on znakiem filmowym wojny szczególnej, wojny z pogmatwanym frontem i zapleczem, z półpiśmiennymi oficerami, którzy dowodzą dywizjami i gromią generałów. Właśnie montaż dwu sprzecznych obrazów wizualnych, których zespolenie tworzy znak ikoniczny trzeciego pojęcia (które wcale się nie rozpada na owe pojęcia składowe), automatycznie czyni ten obraz nosicielem informacja filmowej. Znaczenie filmowe — to znaczenie wyrażane środkami języka filmowego i poza tym językiem niemożliwe. Znaczenie filmowe powstaje w wyniku swoistego, właściwego tylko kinu zespolenia elementów semiotycznych.
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Leave a Reply