Dalej, karabin maszynowy jest nie tylko rzeczą, jest on przedmiotem z określonej epoki i dlatego może występować jako znak epoki. Wystarczy pokazać ten kadr, abyśmy stwierdzili, że całością, z której on pochodzi, nie może być film Spartakus (reż. Muhsin Bej; Ertugrul Muhsin, 1926) lub Szerszeń (reż. Aleksander Fajncymmer, 1955). Taśma filmowa niesie więc również i taką odmianę informacji. Jednak wzięta z osobna, odizolowana od określonych splotów znaczeniowych wytwarzanych przez dany przekaz filmowy, ona również nie ma jeszcze znaczenia filmowego.Sięgnijmy po kadr z filmu Czapajew tym razem przedstawiający taczankę. Taczanka na ekranie jest znakiem realnie istniejącego przedmiotu. Równocześnie jest ona znakiem konkretnej sytuacji historycznej — wojny domowej w Rosji w latach 1917—1920. Chociaż wiemy, że taczanka to połączenie lekkiej bryczki z CKM, niemniej jej pojawienie się na ekranie przynosi coś nowego.
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Leave a Reply