SIĘGAJĄC PO KADR

Dalej, karabin maszy­nowy jest nie tylko rzeczą, jest on przedmiotem z określonej epoki i dlatego może wystę­pować jako znak epoki. Wystarczy poka­zać ten kadr, abyśmy stwierdzili, że całością, z której on pochodzi, nie może być film Spar­takus (reż. Muhsin Bej; Ertugrul Muhsin, 1926) lub Szerszeń (reż. Aleksander Fajncymmer, 1955). Taśma filmowa niesie więc również i ta­ką odmianę informacji. Jednak wzięta z osobna, odizolowana od określonych splotów znaczenio­wych wytwarzanych przez dany przekaz filmo­wy, ona również nie ma jeszcze znaczenia fil­mowego.Sięgnijmy po kadr z filmu Czapajew tym razem przedstawiający taczankę. Taczanka na ekranie jest znakiem realnie istniejącego przed­miotu. Równocześnie jest ona znakiem kon­kretnej sytuacji historycznej — wojny domo­wej w Rosji w latach 1917—1920. Chociaż wie­my, że taczanka to połączenie lekkiej bryczki z CKM, niemniej jej pojawienie się na ekranie przynosi coś nowego.