Należy jednak przede wszystkim zaznaczyć, że nie cała informacja, którą czerpiemy z filmu, jest informacją filmową. Utwór filmowy powiązany jest ze światem rzeczywistym i nie może być zrozumiały, jeżeli widz bezbłędnie nie rozpozna, jakie przedmioty z rzeczywistości stanowią znaczenie różnorodnych konfiguracji plam świetlnych na ekranie. W Czapajewie (reż. Gieorgij i Siergiej Wasiliewowie, 1934) widzimy CKM „maksym”. Dla człowieka z okresu lub cywilizacji, gdzie przedmiot ten jest nieznany, kadr ów pozostanie zagadką. A więc kadr przede wszystkim przekazuje informację o określonym przedmiocie. Niemniej nie jest ona jeszcze informacją filmową, ponieważ moglibyśmy ją zaczerpnąć z fotografii nieartystycznej karabinu maszynowego lub z jakichś innych źródeł.
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Leave a Reply