POD WZGLĘDEM IDEOLOGICZNYM

Pod względem ideologicznym, z jednej stro­ny wiarygodność uczyniła z kina sztukę nad­zwyczaj informacyjną oraz zapewniała mu ma­sowe audytorium; z drugiej strony, właśnie owo wrażenie autentyczności widowiska wyzwala­ło u pierwszych widzów kinematografu bez­spornie niższego rzędu emocje, właściwe bier­nym obserwatorom rzeczywistych wypadków zajść ulicznych, pokrewne ąuasi-estetycznym quasi-sportowym emocjom widzów rzymskich cyrków czy też emocjom, jakich doznają współ­cześnie widzowie wyścigów samochodowych. Tę przyziemną widowiskowość, którą żywi się świadomość widza, np. że oglądana przez niego krew jest autentyczna, a katastrofy właśnie się dzieją, skomercjalizowała współczesna telewizja zachodnia, nadając reportaże z toczących się wojen i transmitując sensacyjne, krwawe dra­maty życiowe.