Montaż jest jednym z najlepiej poznanych, a zarazem wywołującym ostre starcia polemiczne środkiem filmowym. Siergiej Eisenstein, jeden z twórców oraz propagatorow teorii praktyki kina montażowego, twierdził, ze „film — to przede wszystkim montaż”. Pragnąc prześledzić rozwój montażu w dziejach kina, Eisenstein wyznaczył trzy etapy jego ewolucji:„Dla kina, któremu właściwy jest jeden punkt widzenia — najważniejsza jest kompozycja plastyczna.Dla kina, któremu właściwych jest wiele punktów widzenia — najważniejsza jest kompozycja montażowa.Dla kina dźwiękowego — najważniejsza jest kompozycja muzyczna. Zasada ta w nowy sposób ujmuje pojęcie montażu. «Początki» montażu tkwią w kompozycji plastycznej, zaś jego «przyszłość» w kompozycji muzycznej. Prawidłowości są wspólne wszystkim trzem etapom. ([…]
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Leave a Reply