FUNDAMENTALNY WNIOSEK

Wynika stąd fundamentalny wniosek: za sprawą przekształ­cania nieskończonej przestrzeni w kadr obrazy stają się znakami i mogą oznaczać nie tylko to, co wizualnie odzwierciedlają. Nad tym, co mo­gą oznaczać zbliżenia i plany ogólne, będziemy się zastanawiać nieco później. Obecnie ważne jest to, że są one zdolne stać się znakami umownymi, że z prostych odbitek rzeczy po­trafią przekształcać się w słowa języka filmo­wego.Umowność obrazu filmowego określają nie tylko prostokątne granice kadru. Świat przed­stawiany jest trójwymiarowy, a ekran ma dwa wymiary. Dwuwymiarowość kadru jest jeszcze jednym jego odgraniczeniem.Potrójne odgraniczenie kardu (na obwodzieprzez krawędzie ekranu, od strony objętości przez jego płaszczyznę oraz na osi następstw poprzez kadr poprzedzający i następujący) czynią z niego wyodrębnioną jednostkę struk­turalną.