KINO I PROBLEMY

Pierwszą połowę wieku XX cechują rewolu­cyjne przesunięcia w poszczególnych dziedzi­nach kultury, które spowodowały niebywałe wzmożenie ich specyfiki. Jeżeli w wieku XIX wyrażanie słowne odgrywało rolę systemu uni­wersalnego, na którego kategorie przekładano wszelkie niewerbalne systemy artystyczne, a tekst słowny pełnił funkcję tekstu tekstów i swoistość każdej ze sztuk zaczynamy upatrywać właśnie w tym, eonie poddaje się przekładowi na język innej sztuki. Znamienne, że takie dążenie do odiębnośoi nie osłabia, lecz zdecydowanie  wzajemne oddziaływanie iezyków róż­nych sztuk.Równocześnie zachodzi proces formowania się, jeżeli nie kultury światowej w ogóle, to przynajmniej ogólnoeuropejskiej, do której po­szczególne kultury narodowe wchodzą jako od­rębne „osobowości kulturowe”, występując w mej i jako części, i jako samodzielne światy.