WYTYCZONA ZASADA

Zasada wytyczona przez radzieckich reżyse­rów stała się podstawą korelacji nie tylko mię­dzy przedstawieniem i dźwiękiem, ale również między fotografią a słowem. Gdy Andrzej Waj­da w filmie Popiół i diament (1959) odtwarza przemówienie na bankiecie, kamera już opuści­ła salę bankietową d ukazuje na ekranie ubi­kację, w której babcia klozetowa oczekuje pierwszych pijanych gości. W filmie Hiroszima, moja miłość (reż. Alain Resnais, 1959) bohater­ka (Francuzka) opowiada swojemu kochankowi (Japończykowi) o długich dniach, które samot­nie spędziła w piwnicy, gdzie umieścili ją ro­dzice w obawie przed gniewem mieszkańców miasta prześladujących ją za miłość do nie­mieckiego żołnierza. Tylko kot odwiedzał ciem­ną piwnicę. Gdy słuchamy tego opowiadania, kot nie pojawia się na ekranie. Jego oczy błysz­czą w ciemności znacznie później, już w dal­szym fragmencie opowiadania.