Takie percypowanie wielkości przedmiotów ukazanych na ekranie świadczy o wyłączeniu przestrzeni ekranowej z otaczającej ją przestrzeni świata realnego.Dążąc do utożsamienia świata ekranowego ze znanym nam światem rzeczywistym (pierwszy bowiem jest dla nas modelem drugiego — poza tym swoim przeznaczeniem utraciłby on wszelki sens), powiększenie lub zmniejszenie wymiarów przedmiotu na ekranie (zmianę planu) tłumaczymy sobie jako powiększenie lub zmniejszenie odległości od przedmiotu do obserwatora, czyli do widza. Jest to kwestia bardzo ważna, dlatego gdy będziemy mówić o pojęciu planu i artystycznego punktu widzenia w kinie, rozważmy ją dokładniej. Obecnie zaś istotne dla nas jest coś innego: kiedy w rzeczywistości jakiś przedmiot gwałtownie się do nas zbliża — jego górnego brzegu nie odcina żadna krawędź ekranu.
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Leave a Reply