Jednakże „znaczący” i „zdeformowany” są’ synonimami tylko w pierwszych okresach kształtowania się języka filmowego Jeżeli widz ma już doświadczenie w odbieraniu informacji filmowej, porównuje wówczas to, co widzi na ekranie, nie tylko (a czasem nie tyle) z życiem, ile z szablonami filmów już mu znanych. W takim wypadku przesunięcie, deformacja, trik fabularny, kontrast montażowy — w ogóle nasycenie obrazów nadznaczeniami — wszystko to staje się zwyczajne, spodziewane i traci moc informacyjną. Toteż niespodzianką, czymś znaczącym staje się w tych warunkach powrót do „zwykłego” obrazu „oczyszczonego”’ ze skojarzeń, Stwierdzenie, że przedmiot nie o- znacza niczego prócz samego siebie, poniechanie zdjęć zdeformowanych i szokujących trików montażowych.
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Leave a Reply