W świecie filmuUTRWALONY KOMUNIKAT

UTRWALONY KOMUNIKAT

Po to, by odczytać szyld nad sklepem, trzeba znać język, ale by zrozumieć, co znaczy złocisty precelek nad wejściem lub odgadnąć po towarach wystawionych na wy­stawie (w tym wypadku pełnią one rolę zna­ków), co można tutaj kupić, żaden kod — jak się zdaje — nie jest potrzebny.Tak więc komunikat utrwalony za pomocą znaków umownych będzie sprawiał wrażenie zakodowanego, który dla zrozumienia wyma­ga znajomości specjalnego szyfru, podczas gdy znaki ikoniczne wydają się naturalne i zrozu­miałe. Nieprzypadkowo obcując z ludźmi mó­wiącymi”’ w niezrozumiałym dla nas języku uciekamy się do pomocy znaków ikonicznych do rysunków). Doświadczalnie udowodniono, że percypowanie znaków ikonicznych wymaga mniej czasu, a chociaż owa różnica w wielko­ściach absolutnych jest znikoma, wystarczy jednak, by właśnie im dawać pierwszeństwo w sygnalizacjach drogowych i na przyciskach aparatów wymagających maksymalnie szybkiej reakcji.

Poprzedni artykułCHARAKTER UMOWNOŚCI
Następny artykułZNAKI IKONICZNE

MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ

spot_img

Najnowsze artykuły

Przeczytaj również