ŚCIŚLE RYTUALNE FORMY

Malowano je w formach ściśle rytualnych. Gdy faraonem była kobieta niezmiennie rysowano chłop­ca, na autentyczną zaś płeć postaci przed­stawianej wskazywały z kolei podpisy słowne. W tym wypadku wizerunek chłopca stanowił wyrażenie, którego treścią była dziewczynka, co kłóci się z samą istotą znaków przedstawia­jących.Między dążeniem do przekształcania znaków przedstawiających w słowne a opowiadaniem, czyli zasadą konstrukcyjną tekstu, istnieje związek oczywisty i bezpośredni. Rozpatrując opowiadanie za pomocą środków malarskich na przykładzie ikon rosyjskiego ma­larza z XV wieku Dionisija, np. Metropolita Piotr (ił. 2) lub Metropolita Aleksiej (kompo­zycja tych ikon jest tego samego typu), nie­trudno zauważyć, że ich kompozycja zawiera dwa podstawowe elementy: centralną postać arcypasterza oraz serię wizerunków tę postać okalających. Owa druga część skonstruowana jest na zasadzie opowieści o życiu świętego.