ROZBIEŻNOŚCI

Rozbieżności między Dżigą Wiertowem a Siergiejem Eisensteinem, spory o   kino prozatorskie i poetyckie w radzieckiej kinematografii w latach dwudziestych i trzy­dziestych, dyskusje wokół neorealizmu włos­kiego oraz artykuły Andre Bazina na temat konfliktu między montażem a wiarą w rzeczy­wistość, które stały się teoretyczną podbudową francuskiej nowej fali — ciągle na nowo po­twierdzają prawidłowość sinusoidalnej ewolucji sztuki filmowej w polu strukturalnego napięcia wytwarzanego przez przeciwstawne dążenia.’ nteresująco z tego punktu widzenia kształtują się losy włoskiego neorealizmu, zwalczającego teatralną pompatyczność, dążącego do całkowi- ego utożsamienia sztuki z rzeczywistością po­zaartystyczną. Najczęściej używaną bronią w tej walce zawsze była „rezygnacja”. Zrezygno­wano ze stereotypowego bohatera filmowego ,typowych tematów.