PRZESTRZEŃ KADRU

Przestrzeń kadru ma wiele zagadkowych właściwości. Jedynie przyzwycza­jenie do filmu pozwala nam nie zauważać ja­kiej transformacji ulega dobrze znany świat widzialny pod wpływem tego, że cały jego bez­miar został pomieszczony na płaskiej, prosto­kątnej powierzchni ekranu. Gdy widzimy na ekranie ręce w zbliżeniu, zajmujące cały ek­ran, nie myślimy na przykład, że są to ręce olbrzyma, ręce ogromne. Wielkość wcale nie oznacza w danym wypadku rozmiaru — świad­czy ona o znaczeniu, ważności tego detalu. Na ogół wstępując w świat filmowy powinniśmy całkowicie zmienić swój stosunek do wielkości przedmiotów. Rozglądając się dookoła, nie mo­żemy np. powiedzieć o budynkach 10-centy- metrowej i 5-centymetrowej wielkości, że ,,to jest jeden i ten sam dom” — nawet jeżeli po­za tym wygląd ich jest identyczny; nawet wte­dy, gdy będziemy mówić nie o rzeczywistych do­mach, lecz o ich fotografiach, mimo różnicy w wymiarach, przed nami będzie jedna fotografia powiększona w rozmaitym stop­niu. Ale gdy oglądamy film wyświetlany na ekranach różnej wielkości, nie mówimy, że po­wstają różne warianty każdego kadru.