KINO JAKO SZTUKA

Włączenie do tekstów słownych przed­stawień malarskich. Treść ostatnich dwóch punktów łączy po­szczególne wizerunki w słowny kontekst ży­wota świętego, co zapewnia im spoistość nar­racyjną. Łatwo zauważyć, że skonstruowany w ten sposób tekst zdumiewająco przypomina budowę taśmy filmowej: segmentację opowia­dania na kadry oraz — jeżeli uwzględnimy „niemy kinematograf — łączenie obrazowego opowiadania z napisami słownymi (o funkcii graacznej postaci słowa w kinie dźwiękowym oęaziemy mówili później).Powstanie kina jako sztuki i jako zjawiska I kultury uwikłane jest w szereg wynalazków technicznych i nieodłącznie związane z przełomem XIX i XX wieku. Toteż w tej właśnie perspektywie rozpatruje się je najczęściej. Nie należy jednakże zapominać, że artystyczna podstawę kina tworzy tendencja o wiele star­sza. Wyznacza ją dialektyczne przeciwieństwo między dwoma podstawowymi rodzajami zna­ków, które charakteryzują komunikowanie się społeczeństw ludzkich.