Analizując filmy Charlesa Chaplina Mukarovsky wykazał, że u ich podstawy tkwi, znany widzowi wcześniej i przezeń oczekiwany, typ-maska „Charlie”. Niezmienna charakteryzacja i kostium, stałe chwyty w grze aktorskiej’ typowe sytuacje fabularne oraz odniesienie do pewnego spoistego typu ludzkiego istniejącego w rzeczywistości — wszystko to pozwala mówić o jedności tej sylwetki i rozpatrywać ją jako jednolitą strukturę artystyczną.Jednakże Mukarovsky zwrócił uwagę na fakt, że owa jedność sylwetki nie usuwa jej dwoistości, lecz ją zakłada. Dwuznaczny jest już kostium Charliego: górna część ubrania składa się z eleganckiego melonika, gorsu i muszki, a część dolną tworzą opadające spodnie oraz cudaczne, za duże kamasze (podział kostiumu aktora na część górną i dolną nie jest oczywiście przypadkowy).
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Leave a Reply